Ibland tänker jag...

... på det här med hur fel begravningar kan bli.


             

Hide and seek - Imogen Heap


Det blev inte alls som jag tänkt mig. Eller som någon tänkt sig. Först skulle pappa och mamma titta på farmor. Jag och min syster ville också göra det, men dom skulle gå först. Dom var borta jättelänge och när dom kom ut var båda kritvita i ansiktet. Farmor har varit död i sex veckor och vi trodde att hon under hela den här tiden hade varit nerfryst och skulle se ut om om hon sov. Men dom hade låtit henne vara och kyrkoheden varnade dom inte för hur hon skulle se ut. Hon hade börjat förmultna, ingen kunde känna igen henne. Jag och min syster fick inte se henne och det var lika bra.
Jag vill hellre minnas henne som hon såg ut sist jag såg henne på julafton, glad och levande.

Utanför kyrkan var det fullt av människor. Jag gick runt och hälsade på alla när någon tog tag i min arm. Jag vände mig om och såg rakt in i farmors ansikte och kände hennes lukt. Kvinnan berättade att hon var farmors syster och berättade lite om sig själv. Jag sa nästan ingenting, jag var så chokad. Det var ju som att stå och prata med farmor. Vi gick in i kyrkan och satte oss på våra platser. Prästen pratade lite och sen skulle olika delar av familjen gå fram till kistan och lämna en ros. Först gick farfar, mina farbröder, mina kusiner och min familj. Efter det gick famors syskon fram och när farmors syster skulle lämna fram rosen drog hon efter andan och bara stirrade mot kistan. Ingen fattade nånting. När hon satte sig igen viskade hon till mamma att det stod fel namn på kistan. Efter alltihop hade mina farbröder ett rejält samtal med prästen. Det var iallafall rätt kropp. Men ändå, hur respektlösa och klantiga kan man vara? Som om det inte vore nog med att dom inte förvarnade om kroppen.

På kvällen åkte hela släkten hem till en av mina farbröder och åt mat, pratade och tittade på bilder på farmor. Det var en väldigt mysig kväll.


                Jag, min farbror och mamma

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0