Filmtips - The notebook (2004)

Jag vet att 99 % av världens tjejer redan har sett den här filmen, men den sista procenten måste också se den. Sommaren 2004 satt jag fast uppe i Stockholm hos mina farföräldrar. Jag hade absolut ingenting att göra förutom att titta på tv. En dag kom farmor hem med en sån där tidning för kvinnor på 40 + och i det här numret hade man fått med en DVD-film. Jag läste på framsidan där det stod "Dagboken - Jag sökte dig och fann mitt hjärta." Med andra ord: så gay som det kan bli. Men med tanke på min situation så hade jag inte så mycket annat till val än att sätta in den i DVD:n, trycka på play och luta mig bakåt i soffan. När eftertexten började rulla hade jag mascara ner längst kinderna. Jag klickade mig tillbaka till menyn och tryckte på play igen. Den dagen såg jag The notebook fyra gånger på raken utan att lämna soffan en enda gång. Vad tror ni jag gjorde resten av veckan innan jag åkte hem igen?

Det är en av de varmaste och kärleksfullaste filmer jag nånsin sett. Den har Oscarsnominerade skådespelare och anledningen till att kärleken mellan Noah och Allie känns så verklig är för att den också är det. När dom spelade in filmen började dom med den sista scenen och gick bakåt och spelade in första scenen sist. Ryan Gosling och Rachel McAdams blev ihop nånstans i mitten av filmen så varenda känsla är äkta.

Filmen är baserad på Nicholas Sparks bok med samma titel. Om man blir helt galen i filmen kan jag rekomendera boken. Sparks är en jävel på att skriva och han ger många detaljer, men den har sina stunder då den blir lite långtråkig men samtidigt så får man veta ännu mer om vad dom gick igenom.


Filmen handlar om en sommarromans mellan Allie (Rachel McAdams), tjejen från stan och Noah (Ryan Gosling), killen med knappa pengar. Trots detta är deras kärlek något så enormt. Vid sommarens slut skiljs de dock åt delvis på grund av att Allie väljer att gå på college i New York, och delvis för att Allies föräldrar inte kan acceptera deras kärlek. Efter några år korsas deras vägar igen, men till Noahs besvikelse har Allie förlovat sig med en förmögen advokat och planerar ett bröllop. Skall de våga se vad som hade hänt om Allie inte hade åkt hem?



Ryan Gosling och Rachel McAdams tog även hem priset för MTV Best Kiss Award 2005. Sjukt söta, eller hur?

Kommentarer
Postat av: Anonym

håller med1 en helt underbar film!

Bara trailern får en att gråta och då är det illa. :-)

2009-08-10 @ 21:50:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0