Filmtips - Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief (2010)

På gymnasiet gick vi igenom alla de Olympiska gudarna. När vi väl gjort det skrev våran lärare ner alla gudarnas namn på varsin lapp och sen fick vi välja en och sen började den långa Olympiska gudarna-perioden. Vi skulle göra ett stort arbete och sen redovisa alltihop. Jag fick Hades och tillbringade nästan all min tid i biblioteket eller framför en dator. Ju mer jag läste, ju mer intressant blev allt. Jag började till och med småläsa lite om dom andra gudarna och kunde knappt vänta till alla redovisningar.

Jag lider av värsta graden av scenskräck, men hade bestämt mig för att min redovisning skulle bli bäst. Jag tränade och tränade tills jag kunde hela arbetet utantill. Jag redovisade det för min familj och kompisar flera gånger. På rasten innan jag skulle redovisa det för klassen läste jag upp arbetet för några kompisar två gånger på raken för att vara tillräckligt säker på att jag skulle kunna det som flytande vatten. Jag borde ha förstått hur det skulle sluta. Jag ställde mig framme vid katedern och black out. Ett par sekunder kom jag inte ens ihåg varför jag stod där och när jag väl kom ihåg att jag skulle redovisa kom jag inte ihåg om vad. Min sadistiska lärare hade förstås bestämt att vi inte skulle få ha några papper med oss, vilket gjorde allt värre. Redovisningen gick åt helvete (Hades = helvetet. Ha ha ha...) och jag upprepade samma sak om och om igen, glömde majoriteten av arbetet, stammade, blev röd i ansiktet, pratade för tyst, tittade ner i marken, osv. Så fort jag satt mig ner bland mina klasskompisar kom jag ihåg hela arbetet. Efter lektionen bad jag min lärare om en andra chans, men den sadistiska, iskalla kvinnan sa nej.

Med detta vill jag (förutom att berätta en historia) bara säga att det var väldigt kul att se filmen och få tillbaka alla minnen och för en gångs skull veta något. Trots att jag såg filmen ensam sa jag tyst för mig själv lite då och då
"Jag vet vem den där guden är..."


Percy Jackson (Logan Lerman, My one and only) har det svårt i skolan och håller på att bli relegerad, men när han en dag får reda på att han är son till den mäktige havsguden Poseidon (Kevin McKidd, Grey's anatomy) förändras hela hans tillvaro. Det visar sig att Percy är en halvgud och han förs till ett läger för halvblod. Hans vistelse där blir inte långvarig. Han blir anklagad av Hades (Steve Coogan) för att ha stulit Zeus (Sean Bean, Boromir i Sagan om ringen) åskvigg och Hades tänker hålla Percys mamma fångatagen tills han lämnar över den till honom. Percy ger han sig ut på en resa tillsammans med sina vänner; Annabeth Chace, som också är en halvgud, och Grover Underwood, en satyr, för att hitta åskviggen och på så sätt förhindra ett krig mellan gudarna.




I filmen ser vi även Pierce Brosnan (James Bond) som kentauren Chiron och Uma Thurman (Kill Bill) som Medusa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0