"Filmtips" - Cat people (1982)

Jag är på riktigt bra humör idag, så jag ska försöka få folk att skratta (eller iallafall småle lite grann) genom att berätta om den senaste filmen jag sett. Precis som jag gjorde för några månader sen med Titanic - the animated movie ska jag tipsa om en film som ingen borde se.

Cat people är ett bevis på att man kan göra film av precis allt och att det finns skådespelare som är så desperata att dom går med på vadsomhelst. Jag ska börja med att berätta vad det stod i handlingen när jag fick filmen. Det stod: "Nastassia Kinski spelar den unga Irena som upptäcker kraften hos sin undertryckta sexualitet när hon för första gången blir förälskad". Okej...? Den här måste jag se, tänkte jag och nu när jag gjort det ska jag berätta om den riktiga handlingen.


Irena och hennes bror skildes åt som små barn när deras föräldrar dog. Dom sattes på olika fosterhem och har inte träffat varandra igen förrens nu när dom är vuxna. Irena flyttar in hos sin bror som försvinner dagen efter, men hon verkar inte särskilt orolig utan skaffar ett jobb på en djurpark där dom precis fått in en svart leopard. Under sin tid där blir hon även ihop med en kollega. Några dagar senare blir Irena vittne till ett mord. Leoparden sliter av armen på en av djurparksskötarna och han dör. Samma kväll återvänder brodern hem och Irena förstår att det var han som är leoparden. Han berättar att dom kommer från en släkt där människorna förvandlas till leoparder när dom har sex och för att bli människa igen måste man döda en människa. Irena som är oskuld har aldrig förvandlats till en leopard, men brodern säger att dom måste ha sex så att släkten kan leva vidare. När Irena får höra att hennes föräldrar var syskon springer hon därifrån och flyttar in hos sin pojkvän. Brodern blir en leopard igen, men pojkvännen skjuter honom. När pojkvännen skär upp leoparden hittar han en arm inne i magen och sekunden senare har leoparden försvunnit och kvar är en hög med gegga. Irena har sex med sin pojkvän, förvandlas till en leopard och i sista scenen ser man pojkvännen i djurparken där han står vid en bur med en svart leopard som han klappar.


Jaha, så här kan det gå alltså... Det är två saker jag inte kan förstå. För det första är (var?) Nastassja Kinski som spelar Irena så galet jävla snygg, så jag förstår inte vad hon gör i en sån här film? Hon borde antingen vara supermodell eller enbart vara med i dom stora filmerna. Den andra grejen kan jag verkligen inte förstå. Malcolm McDowell som spelar brodern spelade även huvudrollen i den oscarsnominerade filmen A clockwork orange. Min tanke var att det är konstigt att en skådespelare kan gå från en sån stor film till den här skiten. Men när jag kollade upp det så visade det sig att den här filmen gjordes elva år efter Clockwork orange. Snacka om att nedgradera sig...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0