Filmtips - Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole (2010)

Det kan hända att jag ångrar att jag tipsar om den här filmen om några månader, men jag känner just nu att jag måste berätta om den här.

Första gången jag fick syn på den var innan jag skulle se Dödsrelikerna på bio. Man kan inte vara ett Harry Potter-fan utan att bli lite förtjust i ugglor, så när jag såg en bild på en uggla med stridshjälm på huvudet fick den min uppmärksamhet direkt. Jag läste handlingen, bestämde mig för att jag skulle se den och glömde sedan bort filmen helt och hållet. Tills idag då.

Vi i familjen hade pratat om att ha filmkväll och då kom jag tänka på den här och fixade ner den till datorn. Min som vanligt otroligt dåliga förmåga att förklara vad en film handlar om ("det är ugglor som krigar mot varandra") gjorde att mamma inte ville se den, men pappa hade hört talas om den och lyckades hjälpa mig att övertala henne. Så jag, mamma, pappa och Ofelia kröp ner i soffan och turades om att läsa högt för Ofelia eftersom jag inte hade hittat någon version med svenskt tal. Pappa läste totalt utan inlevelse, jag stammade så mycket att jag missade flera repliker och mamma hittade på en helt egen historia och la till så mycket extrarepliker och ljudeffekter hon kunde.

Hela grejen med filmen är att historien egentligen inte var så bra och jag störde mig galet mycket på huvudpersonen. Men jävlar i helvete, vad vacker den var. Vi såg filmen med HD-kvalite och det måste man nästan göra pågrund av miljön och alla otroligt snygga scener i slow motion. Så anledningen till att jag (kanske för tillfället?) tycker att den var skitbra beror på att jag såg den i HD och att vi fick en riktigt rolig och mysig kväll pågrund av den.

PS. Ha med dig papper och penna om du ska se den. Ugglorna och alla platserna har sjukt konstiga namn och det gick inte att hålla koll på allt.


Filmen är baserad på de tre första böckerna av serien Guardians of Ga'Hoole.


Soren, en ung tornuggla, blir kidnappad av ugglor i St. Aggie's, ett barnhem där ungar hjärntvättas till att bli soldater. Han och hans nya vänner flyr till ön Ga'Hoole, för att kunna kämpa mot den armé som skapats av de onda härskarna på St. Aggie's.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0