Världens godaste brunsås

Idag extraknäckar jag som mamma. Jag började morgonen med att steka ägg till Anton och hans syster. Efter det hjälpte jag systern att skriva en lista på vad hon ska ha med sig imorgon när hon åker på sin första festival och senare ska jag följa med Anton till simstadion där han ska repetera lite grejer från badvaktsutbildningen. Efter det ska jag handla mat och sen laga kvällsmat åt familjen och sen ska jag göra en pastasallad åt systern som hon ska äta imorgon. Puh...


Men appropå mat... Sist jag var hemma hos Linn och åt gjorde hon en brunsås som jag blev helt galen i. Jag stod med en sked och åt av den medan pastan kokade, sen dränkte jag min mat i såsen, slickade rent tallriken och fortsatte äta sås ut kastrullen. Idag ska jag följa det receptet och försöka lyckas lika bra som Linn gjorde.

Vegansk brunsås, 4 portioner
2 msk mjölkfritt margarin
2 msk vetemjöl
4 dl kallt vatten
1/2-1 tärning grönsaksbuljong
2-3 msk soja- eller havregrädde
Salt, svartpeppar

Smält margarinet i en kastrull.
Ta bort kastrullen från plattan, ha i mjöl och vatten och vispa samman.
Ställ kastrullen på plattan igen, lägg i buljongtärningen, häll i sojan och grädden.
Vispa medan det kokar upp, sänk sedan värmen.
Låt puttra ett par minuter, rör om då och då.
Krydda med lite salt och svartpeppar. Smaka av och servera!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0