Ibland tänker jag...

... på det här med att plugga Love Hina style.

"Att plugga Love Hina style". Ett löjligt, men ack så seriöst uttryck som jag uppfann i veckan. Den japanska serien Love Hina handlar kort om några karaktärer som pluggar till universitetet. Dom pluggar hårt som fan all sin vakna tid och när dom är färdiga med ett prov går dom ut och super tillsammans med sina pluggkompisar.

Jag har nämnt min skoltid förut och jag har aldrig varit typen som gjort mina läxor, pluggat till prov eller lyckats med något överhuvudtaget. Matten har hållt mig tillbaka till allt jag har velat göra. Trots att jag hade godkänt i alla ämnen från nian, så fick jag gå ett år på IV pågrund av matten. Om man räknar bort allt skolk från gymnasiet så var det bara matten som var problemet där också. Sen började jag på folkhögskolan och ännu en gång sätter matten käpparna i hjulet. Jag har fått extrahjälp och gått sommarskolor, men ingenting har hjälpt.

I april tittade jag igenom min nuvarande mattebok och märkte att jag hade lite mer än hälften kvar innan jag skulle vara färdig med den. Att göra klart allt det på en månad skulle vara omöjligt, men jag är så in i helvete trött på matte och att den ska förstöra så mycket så jag ökade tempot och började räkna lite varenda dag. Samtidigt sätter vi igång med treornas största projekt hittills och det har tagit upp mycket tid. Jag går upp på morgonen och äter frukost, sen pluggar jag matte eller projekt till lunch, äter, pluggar igen till kvällsmaten och sen pluggar jag tills jag inte orkar mer och somnar. Så har jag gjort i ungefär tre veckor nu och igår sa min kropp emot. Jag blev trött, yr, fick huvudvärk och ont i magen och försökte gå och lägga mig. Jag var helt utpumpad, men blev stressad över att jag "inte gjorde någon nytta" och bara låg där. Jag somnade före klockan tolv för första gången sen skolan började i höstas och idag var jag helt förstörd i skolan.

Men under mattelektionen hände det där som jag aldrig trodde skulle kunna hända. Jag och min mattelärare gick igenom all matte jag pluggat och såg att jag egentligen bara har ett kapitel kvar.
Efter det kapitlet är jag färdig och får för första gången godkänt i matte. Plötsligt kommer det inte att finnas någonting som kan hålla mig tillbaka. Jag kan söka jobb med mina gymnasiebetyg och jag kan söka vidare till andra utbildningar. Ingen mer matte.

Samtidigt har jag ju jobbat med min uppsats och jag är nästan uppe i lite mer än femton sidor. Jag kommer bli färdig i tid med det också. Det jävla arbetet som jag tillbringat så många veckor med och tömt hela min hjärna för att få ner orden på papper. Jag kommer inte att kunna titta på Disney på ett bra tag efter detta. Ännu mindre skriva ordet...


Så iallafall. Det finns en lista som Jojan skrev för ett tag sen där hon skrivit ner saker hon inte kan leva utan, eller liknande. Bland choklad och böcker stod det "plugg". Jag har aldrig förstått mig på det, förrens idag. Trots att jag mår skit och att min kropp skriker åt mig att lugna ner mig, så tycker jag att det för en gångs skull är roligt att plugga. Jag blir nöjd med det jag gör och blir ännu mer nöjd över att det ger resultat.

Dock tror jag att det här med att det är roligt bara är en grej min hjärna försöker lura mig med för att jag ska orka ta mig igenom det här. Men fortfarande... allting kommer äntligen att bli bra.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0