Jasons 2013

 

Lite senare kommer det upp en lista med vad jag har gjort detta året och eftersom jag och Jason är sambos nu, så borde han också få en 2013-lista.

- Jag har inte så mycket koll på vad han gjorde i början av året eftersom han fortfarande bodde hos mina föräldrar då, men Februari blev en lyckad månad för oss och en mindre lyckad månad för honom. Han blev äntligen kastrerad. Veterinärerna sa att han skulle vara hängig när han kom hem. Han skulle antagligen sova hela dagen och knappt röra sig, men dom känner inte vår "katt" (hans själ är något annat). Så fort vi öppnade buren sprang han ett par varv i lägenheten, välte ner massa saker och la sig inte för att ta en kort paus förrens det gått ett par timmar. Narkos, ett par kulor mindre och stygn stoppade inte honom.

 

- Mamma räknade ut att Jason under fem månader tagit sönder saker för mer än 10 000 kronor i lägenheten och ett krismöte anordnades. Han klarar inte av att vara innekatt, så vi flyttade ut honom till stugan som ligger tjugo minuters bilfärd från lägenheten. Pappa har varit jätteduktig och verkligen varje dag (från mars till oktober) åkt ut efter jobbet och hälsat på honom och fyllt på mat inne i stugan som Jason kunnat gå in i när han sprungit av sig i skogen. Under sommaren flyttade min familj ut till stugan från maj till september, så då har dom hållt koll på honom hela tiden.


Jasons första steg utomhus.

- Under sommaren har han blivit kompis med en igelkott och mindre kompis med grannens katt som under regelbundna perioder kommit in på hans revir och spöat skiten ur honom. Jag har haft många samtal med grannen, men vad kan man göra med katter liksom?

 

- I oktober kunde pappa inte hitta Jason under två veckor och trots att vi antog att Jason hade dött så fyllde pappa fortfarande på hans matskål som var tömd varje dag. Ett detektivarbete om ifall det var grannkatten som numera åt av maten påbörjades.

- När mina föräldrar åkte på semester fick jag ansvar över Jasons matskål och när stormen Simone satte igång åkte jag ut för att hitta katten en gång för alla. Jag letade, jag grät och så plötsligt hörde jag hans jamande och grät ännu mer. Här kan ni läsa om den dagen.

- Jason flyttade in hos mig. Planen var att han skulle vara där i några dagar och sen flytta hem till mina föräldrar, men dom var oroliga över att han skulle fortsätta förstöra och kissa ner lägenheten.

- Jason kissade ner min lägenhet. En gång. Sen har han använt lådan. Dock rev han ner allt som kom i hans väg, så min lägenhet är numera ganska tom på saker på bord och liknande.

- Plötsligt bodde Jason i min lägenhet på heltid. Det har inte varit lätt. Han blir orolig på nätterna och jamar otroligt högt, men lugnar ner sig om man plockar upp och vaggar honom.

 

- Så vad äter allätaren? Innan någon hoppar på mig, så måste jag säga att jag aldrig matat honom med annat än kattmat och allt han ätit har han roffat åt sig medans jag varit på toa eller sovit. Han har ätit ett halvt päron, en potatis, pasta, choklad, köttfärssås, mjölk, risgrynsgröt, diskvatten (euw...) och Jansons frestelse.

- Som avslutning på året så flyttade vi över till mina föräldrar för att fira jul. Han har kissat i lägenheten tre gånger, sovit på pingisbordet medans vi spelade och inte vält granen som jag var orolig för.


Jag satt och åt när jag plötsligt kände en "hand" på låret och blev livrädd. Katten har humor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0