Välkommen till den nya tv-serien...

... How I met my dog.


Jag har lekt som ett barn ute i trädgården med grannens nya hund. En irländsk setter. Hunden sprang efter ett tag in i vårt hus och började lukta på allt. Precis när jag såg att hunden gick in på mitt rum berättade min granne att den bara var halvt rumsren. Den hade lärt sig att kissa utomhus, men bajsa gör den bara inomhus. Ibland blir jag förvånad över hur snabbt jag kan springa. Men ändå... Jag är så äckligt kär i den rasen. Om den inte hade krävt så sjukt mycket motion hade vi köpt en sån innan Nellie kom hit.




När jag och pappa kommit fram till att vi var mogna nog att ha en hund var jag tretton år. Han ville han ha en Boxer som han hade när han var liten. Båda två hade kommit fram till att vi skulle ha en stor hund. Jag funkar inte ihop med små hundar, jag hatar dom verkligen. Boxrar (Boxar? Vad heter flera?) är superfina och stora, men jag ville ha en mer elegant hund och med mycket mer päls.




Efter ett tag blev pappa helsåld på Shetland Sheepdogs. Jag blev väl inte direkt lika såld pågrund av storleken, men jag gillade utseendet och pälsen och efter ett tag hade jag vant mig vid tanken. Vi hittade en kennel som avlade fram Shetland Sheepdogs och Collies som verkade bra och ringde och berättade att vi ville titta på deras valpar. När vi kom dit sa dom att alla Sheltivalpar var bortlovade.




Efter att ha tittat på Lassie i några år är det ju klart att man varit lite småsugen på att skaffa en sån hårboll. Jag kilade över till Collievalparna och dök ner bland bomullstussarna. Ägaren berättade att det bara var en valp kvar som inte var bortlovad. Lilla Rose. Det var kärlek vid första ögonkastet. Jag minns att jag satt med henne i knät på en trappa och grät när pappa sa att vi skulle åka hem och att vi inte bestämt om vi skulle ha henne.




Väl hemma igen tillbringade jag en vecka med att sitta på biblioteket och läsa igenom varenda bok jag kunde hitta om Colliehundar. När veckan var slut var hon min. Jag döpte henne till Nemi som hon hann heta i några timmar tills mormor tog reda på att det betydde "olycksgudinna" och tvingade mig byta namn.





Att jag någon gång i framtiden ska ha en hund igen är ganska självklart för mig. Dock har jag tre olika raser att välja mellan som skulle passa mig i utseende och personlighet.


Collie. Jag blev helt kär i pälsen på hunden på bilden. Jag har aldrig sett en med så mycket vitt i pälsen.



Australian Shepherd. Hemma har vi en bok med alla hundraser i och när jag var liten brukade jag läsa om denna rasen för att jag så gärna ville ha en.



Sist, men inte minst: Berner Sennen. Jag blir alltid lika tokig varje gång jag ser den sån på stan.

Kommentarer
Postat av: VERITAS

Hur kommer det sig att du vill ha en hund som behöver så mkt mental stimulans? :)

Vad är det du är intresserad av att träna hundar i?

Älskar hundar själv!

2010-01-30 @ 00:11:33
URL: http://veritas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0