Hur man gör ett tryck på tyg

Jag ska nu ge en jättedålig förklarning till hur det går till när man gör ett eget tryck på en tröja. Anledningen till att det kommer gå så dåligt är för att jag inte har tillräckligt mycket bilder och är dålig på att förklara, men jag ska försöka.

Till att börja med så kan man använda både en målad bild eller ett foto. Huvudsaken är att det är tydliga linjer på bilden och att det är starka färger. Jag valde ett foto.




Bilden ska kopieras löjligt många gånger i en kopiator tills bilden är tillräckligt skarp och sen ska den skrivas ut på ett overheadpapper. Jag gjorde en bild så att den såg ut som originalet där uppe och en med bara mig. Om det är vissa detaljer som inte är tillräckligt skarpa fyller man i dom med en penna.





Sen ska bilden läggas på "fyrkanten" som jag kallar den. Jag har ingen bild, men den ser ut som en låda och bilden ska läggas i bottnen som är färgad i grönt efter "medlet man använt på den först". Jag förstod aldrig riktigt det där, men ett grönt medel ska på innan man kan börja. Sen ska en glasskiva läggas överst och efter det ska lådan läggas under ett speciellt ljus som kommer få bilden att fastna på lådan.



Där får den ligga och sola i sju minuter och sen kan man ta bort glasskivan och bilderna. Efter det ska man duscha lådan med ett duschstycke tills allt det gröna är borta och har blivit blått. Bilden man använt från början ska synas tydligt.



Nu kommer det svåraste att förklara. Man ska lägga lådan så att bilden är neråt mot tyget, lägga färg i lådan och dra med en stor träbit så att färgen sprids ut och "trycka ner bilden på tyget". Det är väldigt svårt, så det är bra om man har någon som kan hjälpa en. Och för Guds skull, skydda kläderna. Det är färg som är menat att fastna på tyg, så får du färg på dina kläder kan du räkna med att det aldrig kommer gå bort.



Gör några testtryck tills du känner dig nöjd.



När du känner dig nöjd, trycker du bilden på klädesplagget du vill använda. I mitt fall ett linne och örngott.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0