Anders Öjebo - Mannen med tusen röster



Jag har precis hittat min framtida man. Han heter Anders Öjebo, är 44 år och bor i Göteborg.

Så vad är det som gör honom så himla speciell då?
Han har dubbat rösterna till väldigt många olika Disneykaraktärer och sjunger introsångerna till alla dom där serierna som vi växt upp med på Disneydags.


Om man sett alla dom här filmerna nyligen så vet man hur olika allas röster är, så jag blev riktigt förvånad när jag förstod att alla kommer från samma person.

Han gör rösten åt:
Musse Pigg
Två karaktärer i Ducktales och introsången
Vildkatt i Luftens hjältar och introsången
Introsången till Disneydags
Darkwing Duck och introsången
PJ i Långbens galna gäng och introsången
Peter Pan
Jago i Aladdin
Banzai i Lejonkungen
Timon i Lejonkungen 2
Pongo i Pongo och de 101 dalmatinerna
Introsången till Quackpack
Timothy Mus i Dumbo
Tito i Oliver och gänget
Jacques i Hitta Nemo




Introt till "Långbens galna gäng", 1991


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0