Ibland tänker jag...

... på det här med hur annorlunda bönder och stadsbor tänker.

I tisdags skulle jag och Anton åka och hälsa på hos Anderas flickvän Rebecka. Hon bor på en bondgård och jag tror aldrig att jag förrens då har förstått vilken skillnad det är mellan bönder och stadsbor.

Mina katter har inte bara namn, dom har även mellannamn och får julklappar och firar sina födelsedagar.
Rebeckas katter har inga namn, dom har aldrig varit inne i huset utan bor i ladgården.

Min hund blir mer eller mindre behandlad som en prinsessa dagligen.
Rebeckas hund får bara vara i hallen och köket och den har det bra, eftersom den förra hunden bara fick vara i huset när den var valp och fick sen flytta ut i ladgården med katterna.


Dom har även 40 tjurar som dom köper som kalvar, har dom i två år tills dom säljer dom till slakteri. När jag fick höra det blev jag så sjukt upprörd. Visst, jag äter kött (hade jag ätit grönsaker hade jag blivit vegetarian för flera år sen) och vet att jag säkert äter tjurar dagligen, men jag skulle aldrig kunna vara en del av hur tjurarna går från att vara levande till döda. När jag såg alla tjurar stå och trängas och titta på mig gick jag sönder.

För övrigt var det en bra dag. Vi åt korv med bröd, spelade spel och satt och pratade hela dagen.



Jag hittade ett Disneyglas som jag drack mjölk ur när vi åt ^^


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0