Ibland tänker jag...

... på hur bra sagan om Skönheten och Odjuret är.

Och då tänker jag inte på Disneys, utan på originalhistorien.

Missförstå mig inte, hade Disneys version inte varit bra hade den inte varit den enda tecknade filmen i historien som blivit nominerad till årets bästa film under en Oskarsgala. Men jag hade velat att dom följde originalet lite mer. Under höstlovet satt jag på biblioteket och hittade en bok med originalet som hade sjukt fina bilder.



På wikipedia hittade jag sagan igen, dock med mindre detaljer.

Skönhetens far, hamnar i en storm och söker skydd i Odjurets slott. Inuti slottet finner han en stort bord dukat med mat och en lapp där det står: ät. Efter att ha lovat Skönheten att plocka med en ros från sin resa tar han en från den vackra rosträdgården utanför. Då kommer Odjuret fram. Han berättar att fadern måste dö för att ha utnyttjat hans gästfrihet så. Fadern ber att få träffa sina döttrar igen. Odjuret säger att om en av hans döttrar tar hans plats, så får han leva.

Skönheten reser till slottet, övertygad om att Odjuret kommer att döda henne, men istället så får hon bo i hans slott och Odjuret friar till henne. Hon säger att hon kan bli hans vän och att hon kommer att stanna i slottet för evigt, men hon ber att få träffa sin familj i en vecka för att säga adjö till dem. Hennes systrar, avundsjuka när de ser att Skönheten mår bra och är klädd i vackra kläder, övertalar Skönheten att stanna längre. De använder t.o.m. lök för att få sina ögon att tåras.

Försenad återvänder hon till slottet där hon hittar Odjuret döende i rosenträdgården, döende av sitt krossade hjärta. Hon ber honom att leva så hon kan bli hans fru och då förvandlas Odjuret till en stilig prins. Han berättar att en fé förvandlade honom till ett odjur för länge sedan för att han vägrade släppa in henne i värmen. Förtrollningen skulle bara brytas om han kunde bli älskad, och även älska tillbaka, trots sitt fula utseende.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0