Ibland tänker jag...

... på det här med Barbiedockor.




Den här bilden sprids runt på Facebook just nu och folk är galet upprörda. Jag också, men jag är för trött för att tömma hjärnan så det blir en kort text. Barbiedockan såg ljuset för första gången på det sena 50-talet och har genom åren bytt utseende många gånger. Eller utseende och utseende, snarare frisyr och smink. Men kroppen har alltid varit onaturlig. Smal midja, överdrivet långa ben och kroppsdelar som hade sett opererade ut om hon var verklig. Barbie har diskuterats om och om igen och varje gång kommer alla fram till samm sak: Barbie har ätstörningar och behöver hjälp. Men ändå har inget ändrats. Eller jo, något. När jag var liten hade jag en serietidning med Barbie där hon åt glass och kakor med sina kompisar. Nu har hon slutat med det också, för så här ser den nya Barbiedockan ut.

Och ja, barnens förebild och lekkompis har dragits tillbaka i affärerna. När hon spenderat några månader på ett behandlingshem och gått upp några kilo kommer hon säkert tillbaka igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0