Ibland tänker jag...

... på att inte vem som helst borde få skaffa hund.

Jag tittar ofta på "Mannen som talar med hundar". I varje avsnitt får man se människor som äger hundar som är skygga, aggresiva eller allmänt konstiga. Och varenda jävla gång någon äger en chihuahua har hunden kläder på sig. Vad är det som får folk att inte fatta att en chihuahua är en hund och inte en bebis? Jag har nu sett ett avsnitt med en kille som äger en chihuahua som inte bara hade rosa glittriga klänningar, utan även skor. Varenda dag.

Ceasar frågade hundägaren hur ofta han tog ut hunden. Då berättade han att hunden får följa med till brevlådan och hämta posten varje dag, men att hunden bara får ta en promenad en gång i månaden. Varför? Därför att han sällan har tid eller ork att ta ut hunden. Dessutom är det ju en chihuahua, den behöver väl inte motion?

Jag blir helt mållös när jag hör sånt. Så många chihuahuahundar far illa ut pågrund av att ägaren inte förstår bättre. Dom väljer ut "den söta hunden", struntar fullständigt i att läsa på om rasen och uppfostrar sen den som en bebis. Någon gång hade Kenza lagt ut en bild på sin chihuahua och bland kommentarerna hade en tjej skrivit "Din hund är så söt. Vi ska skaffa en hund och jag vill ha en sån som din, vad är det för ras?". Välj inte hunden efter utseendet, välj en ras som passar dig och din livsstil.

Och framförallt: skaffa varken en chihuahua eller en kamphund om du inte kan hantera den.



Så jävla sjukt.



Kommentarer
Postat av: Carolina

INDEED! Man ska inte ha hund överhuvudtaget om man inte kan eller vill gå ut med sin hund 4-6 ggr varje dag. Dåååå, ska man ha katt ifall "man vill ha nått att gosa med".

2011-09-10 @ 16:01:43
URL: http://philomela.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0