28 november ´13 - Fan ta öronvax

Igår var verkligen inte min dag.

Någon gång runt 2009 efter ett bad blev jag totalt döv under ett dygn. Jag antog då att det var för att jag fått vatten i öronen och tänkte inte mer på det förrens det blev sommar och badsäsong och jag blev döv efter varje bad. Även då antog jag att jag bara var en gammal kärring som behövde ha såna där grejer i öronen under varje bad och har alltså inte doppat mig på flera år. Men den senaste tiden så har jag fått samma problem varje gång jag tvättat håret och när skiten går ut över min vardagliga hygien så måste något göras. Jag började googla och förstod att det inte alls handlar om vatten i öronen. Eller det gör det ju, men det finns ett grundproblem. Vaxproppar.

Jag är en riktig expert på det här området nu. Vax bildas i öronen för att rensa och rinner ut av sig själv, men ibland kan det fastna och då bildas en vaxpropp. När det kommer in vatten i öronen sväller vaxet upp och man kan få ont och nedsatt hörsel. Så jag ringde till vårdcentralen och gick dit i måndags för att dom skulle "bekräfta" att det var vaxproppar i båda öronen. Femton sekunder senare var det bekräftat och även att det var mycket värre på det vänstra örat, vilket jag själv märkt. Och så fick jag gå hem. Tack. Jag skulle gå till apoteket och köpa Revaxör och behandla öronen med det i tre dagar innan jag skulle ringa igen och boka ett nytt möte för spolning.

 

När jag vaknade upp igår efter att ha använt Revaxör en natt hade jag sååå jääävla ont i vänsterörat. Jag kunde knappt koncentera mig på något så jag fick ringa till vårdcentralen igen och säga att jag inte stod ut och ville boka ett möte med en gång. Dom kunde tack och lov pressa in mig på en tid redan nästa dag. Men på kvällen blev örat värre, vilket ledde till en för jävlig spänningshuvudvärk och när jag skulle duscha sträckte jag nacken. Skitkväll, med andra ord. Jag blev så ljudkänslig att jag inte ens kunde somna till en film, utan låg bara i mörkret och gnydde.

Imorse gjorde jag något väldigt dumt. Jag vaknade två timmar före väckarklockan så jag gick in på Youtube och sökte efter "remove ear wax". Smart innan ett läkarbesök. Det såg hur brutalt ut som helst och jag lyckades skrämma upp mig ordentligt. När jag kom till vårdcentralen erkände jag vad jag gjort och en sjuksköterska fick lugna ner mig genom att berätta att vaxet inte skulle plockas ut som i videon, utan spolas ut med vatten. Spolningen påbörjades på högra örat och var över på några minuter.

Sen gick hon över till helvetesvänsterörat... 20 minuter senare hade ingenting av vaxproppen lossnat så hon kallade på förstärkning och en annan läkare tog över. Hon spolade vidare i tio minuter och gick sen och hämtade en slang och där började min panik. Slangen trycktes in i mitt ömmande öra och när suget började fick jag så ont att jag reste mig upp ur stolen och skrek. Läkaren tryckte ner mig i stolen igen och medans hon sög blev det en mindre brottningsmatch. Men allvarligt talat, det gjorde skitont. Ingenting lossnade och hon fick ge upp. Så jag ska behandla vidare med Revaxör under helgen och sen har jag fått en ny tid på måndag då dom ska försöka igen.



Skräckvideon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0